بهشت و نعمت های آن درقرآن 12 ص
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 12
بهشت و نعمت های آن درقرآن
زیبائی های زنان بهشتی
خداوند متعال در سوره الرحمن زیبائی مراتب بهشتیان و نعمت های متناسب با آن را بیان می کند و در سوره صافات آیات 48 تا 49 در خصوص زنان بهشتی می فرماید: «وَ عِندَهُمْ قَـ'صِرَ ' تُ الطَّرْفِ عِینٌ * کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ؛ و در نزد بندگان مخلَصین خدا زنهائی هستند که چشمان خود را فقط بدانها میاندازند و به دیگری نظر ندارند، و آنان سیاه چشم هستند. و به اندازهای پیکرشان سفید است که گوئی مانند سپیدی تخم مرغهائی است که پوستش کنده نشده و محفوظ مانده است».
و در سورة نبأ داریم که: «وَ کَوَاعِبَ أَتْرَابًا» (آیه 33 سوره نبا). کواعب جمع کاعبة است، و کاعبة دختر نورس را گویند که هنوز پستانهایش بزرگ نشده و کاملاً نروئیده است بلکه فقط ته گرفته و شروع به رشد کردن نموده است. و أتراب جمع تِرب به معنای مثل و قرین و شبیه است. یعنی حوریّه های بهشتی همه یک سنّ و سال و همه با هم شبیه و نظیر دختران نورس میباشند. و یا آنکه زنهای مؤمن دنیا که از دنیا میروند همه در بهشت جوان و زیبا و هم سنّ و نیکو روی و نیکو خوی برای شوهران خود هستند.
ما در دو سوره از قرآن بیشتر از سوره های دیگر، وصف بهشت و نعمتهای آن را می بینیم. یکی سوره الرّحمن است که تنها سوره ای است که بعد از بِسْمِ اللَهِ الرَّحْمَـ'نِ الرَّحِیمِ، به اسمی از اسماء خداوند عزّ وجلّ سوره را شروع میکند. و طبق روایت وارده در «مجمع البیان» از حضرت موسی بن جعفر از پدرانش علیهم السّلام از رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم، عروس قرآن است: (قَالَ: لِکُلِّ شَیْءٍ عَرُوسٌ، وَ عَرُوسُ الْقُرْءَانِ سُورَةُ الرَّحْمَنِ جَلَّ ذِکْرُهُ).
وصف بهشت های دوگانه مخلصین
خداوند متعال پاداش مقام خوف از پروردگار را چنین توصیف می کند: «وَ لِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ؛ و از برای کسیکه از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت است» (الرحمن/46). مراد از خوف از مقام ربّ، عبادت برای خود خداست نه برای کسب بهشت و نه برای ترس از دوزخ. و بنابراین، این آیه راجع به مقرّبین و مُخلَصین است که عبادتشان فقط برای ذات حضرت حقّ است، و شائبه غیر در آن نیست. و دو بهشت ظاهراً عبارت است از بهشتی که در اثر جزای عمل داده میشود، و بهشتی که طبق «وَ لَدَیْنَا مَزِیدٌ» (ق/35) به عنوان زیادی از پاداش عمل، حضرت ربّ العزّة عطا میکند.
«ذَوَاتَآ أَفْنَان؛ آن دو بهشت دارای انواع از میوهها است و یا دارای برگها و شاخه هائی است» (آیه 48 سوره الرحمن) چون ذَوَاتَا تثنیة ذَات است که نونش به اضافه ساقط شده. و أَفْنَانٍ یا جمع فَنّ است به معنای نوع، و یا جمع فَنَن است که به معنای شاخه است. «فِیهِمَا عَیْنَانِ تَجْرِیَانِ؛ در آن دو بهشت دو چشمهای است که جاری است» (آِیه 50 سوره الرحمن).
«فِیهِمَا مِن کُلِّ فَـ'کِهَةٍ زَوْجَان؛ در آن دو بهشت از هر نوع میوهای یک جفت است» (آِیه 52 سوره الرحمن). یک میوه ای که در دنیا بوده و بهشتیان آنرا از قبل می شناخته اند، و یک میوه ای که در آنجاست و هنوز آنرا ندیده اند و حالا بدان دست می یابند.
«مُتَّکِـِینَ عَلَی' فُرُشِ بَطَآنءِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَ جَنَی الْجَنَّتَیْنِ دَان؛ تکیه زنندگانند بر فرشهائی که داخل آنها از حریر ضخیم است، و میوه چیده شونده آن دو بهشت نزدیک و در دسترس است» (آِیه 54 سوره الرحمن). فُرُش جمع فِراش است، و فراش به چیزی گویند که مفروش کنند و روی آن بنشینند و یا تکیه زنند. بَطائِن جمع بِطانَة است، و بِطانه به لباس زیرپوش گویند در مقابل ظِهارَة که به لباسی گویند که معلوم باشد و روی لباس میپوشند. و إسْتَبْرَق به ابریشم ضخیم گویند. جَنَا یعنی میوة مُجتَنَی: میوهای که باید چیده شود. و دَانٍ در اصل دانِیٌ بوده است (اسم فاعل از دَنَا یَدْنُو: نزدیک شد) یعنی نزدیک و قریب. و حاصل معنی این میشود که: آنان تکیه میزنند بر فرشهائی که داخل آن از ابریشم ضخیم است، تا چه رسد به ظاهر آن که از ابریشم بسیار بهتر و با ارزشتر است. و میوه های این دو بهشت را که باید بچینند و بخورند، نزدیک است و به مجرّد دست بردن بدست آید، و همه دسترس است. مانند آیه 23 سوره الحاقه: «قُطُوفُهَا دَانِیَةٌ؛ یعنی میوه های چیدنی آن نزدیک است» چون قُطُوف جمع قِطْف است، و قِطْف به میوهای گویند که تازه چیده باشند. و مانند آیه 14 سوره دهر: «وَ دَانِیَةً عَلَیْهِمْ ظِلَـ'لُهَا وَ ذُلِّلَتْ قُطُوفُهَا تَذْلِیلاً؛ و سایه های درختان بهشتی بر سر آنها نزدیک است، و میوه های چیدنی آن، رام و در اختیار آنهاست».
«فِیهِنَّ قَـ'صِرَ ' تُ الطَّرْفِ لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَ لاَ جَآنّ؛ در روی آن فرشها ـ و یا در آن بهشتها ـ زنانی هستند که نظر خود را فقط به ازواج خود انداخته و أبداً اراده غیر آنها را نمی کنند. و قبل از آن ازواج، هیچ فردی از انسان و یا از جنّ، آنان را مسّ نکرده و بکارت آنها را با نکاح نبرده است» (آیه 56 سوره الرحمن). طَرْف به معنای پلک چشم است. و قَـ'صِرَ ' تُ الطَّرْفِ کنایه از زنهائی هستند که نظر خود را کوتاه نموده و به غیر نظر ندارند. طَمْث عبارت است از نکاح توأم با خون آمدن. و جَانّ عبارت از جنّ است. و محصّل معنی آنستکه: آن زنها و حوریّه ها در روی آن فرشها آرمیده ـ و یا در آن بهشتها هستند ـ و أبداً میل به غیر جفتهای خود ندارند، و کمال میل آنان فقط به شوهرهای آنهاست. و آنان باکره هستند، و هیچکس چه از نوع انسان و چه از نوع جنّ، با آنها آمیزش ننموده و بواسطه نکاح، ازالة بکارتشان را نکرده است.
«کَأَنـَّهُنَّ الْیَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ ؛ گویا آنها در درخشندگی و تابناکی همانند یاقوت و مرجان میباشند» (آیه 58 سوره الرحمن). «هَلْ جَزَآءُ الاْءحْسَـ'نِ إِلاَّ الاْءحْسَـ'نُ؛ مگر پاداش احسان و نیکوئی نمودن، غیر از نیکوئی و احسان میباشد؟» (آیه 60 سوره الرحمن) یعنی مؤمنین و مؤمنان که در دنیا به ایمان و اطاعت از خدا و رسول خدا، و پیمودن راه خلوص و تقوی، از مقرّبین گردیده و از مُحسنین شده اند، خداوند به پاس احسانِ آنها بدانها احسان نموده و این نعمتها را ارزانی میدارد.
بهشت های دوگانه اصحاب یمین
«وَ مِن دُونِهِمَا جَنَّـتَانِ؛ و از آن دو بهشت، پائینتر و پستتر، دو بهشت دیگر است» (آیه 62 سوره الرحمن). این دو بهشت گر چه شبیه به دو بهشت سابق اند، ولی از جهت منزله و قدر و قیمت، فضل و شرفشان پائینتر و ارزش آنها کمتر است. چون آن دو بهشت قبل، متعلّق به اهل اخلاص بود که از مقام پروردگارشان در خشیت و ترس بودند و خدا را به جهت خدا عبادت می نمودند، و طبعاً از مخلَصین و مقرّبین می باشند؛ و این دو بهشت متعلّق به دسته پائین تر از آنهاست، و آنان اصحاب یمین هستند که خدا را یا به جهت ترس از جهنّم و یا به جهت طمع در بهشت عبادت می کنند؛ فلهذا این دو بهشت که نیز یکی از آنها برابر پاداش و
سایر محصولات :
بهشت و نعمت های آن درقرآن 12 ص
بهشت و نعمت های آن...
دانلود پاورپوینت استراتژی به اصطلاحات عملیاتیدانلود پاورپوینت استراتژی به اصطلاحات...
بهشت و جهنم 17 صبهشت و جهنم 17 ص...
دانلود پاورپوینت استاندارد16 حسابداری تسعیر ارزدانلود پاورپوینت استاندارد16 حسابداری تسعیر ارز...
بهسازی سکونتگاه های روستایی 191 صبهسازی سکونتگاه های روستایی 191 ص...
بهره وری 11 صبهره وری 11 ص...
بهداشت کارگاه ها و کارخانه ها 10 صبهداشت کارگاه ها و...
بهداشت کارخانه ها 11 صبهداشت کارخانه ها 11 ص...
بهداشت ورزشی مدارسبهداشت ورزشی مدارس...
دانلود پاورپوینت ازدواج پیامبراکرم ص وحضرت خدیجه سدانلود پاورپوینت ازدواج پیامبراکرم...
بهار 25 صبهار 25 ص...
به سوی اخلاق جهانی 37 صبه سوی اخلاق...
دانلود پاورپوینت ازدواج آگاهانه و پایداردانلود پاورپوینت ازدواج آگاهانه و...
بناهای تاریخی اصفهان 39 صبناهای تاریخی اصفهان 39 ص...
دانلود پاورپوینت ارزیابی کارو زماندانلود پاورپوینت ارزیابی کارو زمان...
بلوتوث 19 صبلوتوث 19 ص...
دانلود پاورپوینت ارزیابی فرضه ها در یادگیریدانلود پاورپوینت ارزیابی فرضه ها...
دانلود پاورپوینت اختلالات شخصیتی معتاداندانلود پاورپوینت اختلالات شخصیتی معتادان...
بعثت رسول خدا 17 صبعثت رسول خدا...
دانلود پاورپوینت اختلال شناختی دمانس آلزایمردانلود پاورپوینت اختلال شناختی دمانس آلزایمر...
بشارتهای انبیای الهی دربارة آمدن رسول خدا 32 صبشارتهای انبیای الهی...
دانلود پاورپوینت اجرای راهبرد بهره وریدانلود پاورپوینت اجرای راهبرد بهره وری...
بسیج مستضعفان 18 صبسیج مستضعفان 18 ص...
دانلود پاورپوینت اتوماسیون چیستدانلود پاورپوینت اتوماسیون چیست...
بسکتبال 25 صبسکتبال 25 ص...
بسکتبال 10 صبسکتبال 10 ص...
دانلود پاورپوینت اتحاد های ریاضیدانلود پاورپوینت اتحاد...
بسیج 17 صبسیج 17 ص...
بسط فرایند ریسک برای اداره فرصتها 13 صبسط فرایند ریسک برای...
بروشور در مورد شعبان 3 صبروشور در مورد...
برهان نظم از منظر شهید مطهری 26 صبرهان نظم از...
برنامه و فلوچارت دفتر تلفن 16 صبرنامه و فلوچارت دفتر تلفن 16...
برنامه ریزی برای ایجاد نیروگاه های جدید 11 صبرنامه ریزی برای ایجاد...
بررسی چند مکان دیدنی 13 صبررسی چند مکان دیدنی...
دانلود پاورپوینت اتحاد هادانلود پاورپوینت اتحاد ها...
بررسی و ارزیابی قیمت اراضی در محدودة بلافصل طرح 34 صبررسی و ارزیابی قیمت...
بررسی علل گرایش جوانان مشهدی به پیامک فارسی و لاتین 34صبررسی علل گرایش جوانان مشهدی به پیامک...
دانلود پاورپوینت ابزارهای مالی در بازار سرمایهدانلود پاورپوینت ابزارهای...
بررسی روابط اخلاقی زن و شوهر از دیدگاه قرآن 14 صبررسی روابط اخلاقی زن و شوهر از...
دانلود پاورپوینت ابزارهای مالی در بازار سرمایه 2دانلود پاورپوینت ابزارهای مالی...
بررسی دیدگاه کارکنان در مورد تأثیر عوامل فشارزای 23 صبررسی دیدگاه کارکنان در مورد تأثیر...
بررسی حکمت امام علی 67 صبررسی حکمت امام علی 67 ص...
بررسی تأثیر دو نوع برنامه گرم کردن منتخب 10 و 15 دقیقه ای بر غلظت اسید لاکتیک خون 21 صبررسی تأثیر دو نوع برنامه...
بررسی روشهای برنامهریزی راهبردی سیستمهای اطلاعات مدیریت 43 صبررسی روشهای برنامهریزی راهبردی سیستمهای اطلاعات...
دانلود پاورپوینت ابتداییدانلود پاورپوینت ابتدایی...
بررسی پوسیدگی طوقه و ریشه خربزه 14 صبررسی پوسیدگی طوقه و...
دانلود پاورپوینت آهن گالوانیزهدانلود پاورپوینت آهن گالوانیزه...
بررسی نگرش معلمین و کارکنان نسبت به عملکرد مدیران 34 صبررسی نگرش معلمین و کارکنان...
بررسی فرایند بازاریابی میوه خرمالو ،نارنگی 10 صبررسی فرایند بازاریابی میوه خرمالو ،نارنگی...
دانلود پاورپوینت آنتی اکسیدان ها 37 اسلایددانلود پاورپوینت آنتی اکسیدان...
ولت متر دیجیتال ۰ تا 30 ولت با AVRمقدمه ای بر داده کاوی
رشد اخلاق در نوجوانان و جوانان
بررسی نقش محوری زنان در جامعه اسلامی
ولت متر دیجیتال ۰ تا 30 ولت با AVR
ساعت دییجیتال با نمایشگر سون سگمنت
طراحی گیت XOR با hspice
اسیلوسکوپ دیجیتال با AVR
پروژه کنترل موتور DC با استفاده میکروکنترلر ATMEGA 16 با نرم افزارCodeVision همراه فایل Proteus
قانون اساسی
قارچهای عالی
قارچهای عالی (2)
قارچهای خوراکی صدفی60ص
قارچ
کلمات کلیدی :وره لرحمن laquo وره لرحمن نعمت های ستraquo آِیه میوه های ستraquo آیه بریشم خیم نهائی هستند های چیدنی laquo ستraquo لرحمن نزدیک گویند معنای پاداش
- ۹۶/۰۹/۱۰